Selasa, 10 Januari 2012

TERTEKAN DAN STRES


Dalam kehidupan kita dengar orang yang selalu bila buat masalah akan beri alasan mudah, jawapan dia aku tertekan2 aku stres!." betul tak? Seolah-olah bila tertekan , dia akan selamat bila buat salah.kata-kata psikologi dan kaunseling elah bela diri.kata-kata elah bela diri ni saya dapat dari kawan serumah saya yang saya gelar wan pisang...
Kita pulak bila dengar orang tertekan atau stres,kita pun rasa patut bersimpati,,lalu terus diam dan menerima alasan itu.....
Memang, kalau kita mahu jadikan tekanan sebagai alasan, memang boleh. tapi sebenarnya tekanan ini kita sendiri yang reka cipta reka cerita benarkan?.

faktar: Penyakit mental dan kecelaruan tingkan laku memang wujud.Menurut anggaran yang dibuat oleh WHO pada tahun 2002, 154 juta orang di seluruh dunia menghidap masalah kemurungan, 25 juta menghidap penyakit skizofrenia dan 15 juta terlibat dengan penyalahgunaan dadah. 877,00 pulak mati bunuh diri.....apa nak jadi ni...?
nak tahu di Malaysia, kita turut mengalami keadaan yang sama . Dari kajian Kesihatan dan Morbiditi Kebangsaan 2006 menunjukkan masalah kesihatan mental melibatkan 11.2% orang dewasa dan 20.3% dikalangan kanak-kanak dan remaja.Lebih membimbangkan, dianggarkan 20-30 orang membunuh diri setiap tahun bagi nisbah 100,000 rakyat negara kita ini...

jadi jangan tertekan dan stres lagi bertenanglah ,ambil wuduk dan solat... badan memang rasa tenang hati lega otak positif...

Tiada ulasan: