Rabu, 7 Mac 2012

PERKARA YANG MEROSAKKAN OTAK

Otak merupakan organ yang paling banyak menggunakan tenaga sebanyak 25% daripada keperluan tenaga badan. Perkara yang merosakkan otak ialah
TIDAK MEMBACA AL-QURAN
Al-Quran merupakan kalimah-kalimah Allah S.W.T . Membacanya akan memberi banyak manfaat kepada badan termasuklah mengaktifkan otak dan mengelakkannya daripada rosak. Tidak membaca Al-Quran menyebabkan otak menjadi dungu dan dangkal.
JARANG BERFIKIR DAN KURANG BERIMAGINASI
Jarang berfikir menyebabkan otak menjadi lembap dan tidak aktif.selau berfikir akan melatih otak berkerja dan meningtkan keupayaan otak. Berfikir merupakan satu cara yang baik untuk mengasah otak.kurang berimaginasi menyebabkan tahap kecerdasan otak menurun.
MAKAN YANG BERLEBIHAN MENGAMBIL GULA BERLEBIHAN
Makan berlebihan menyebabkan otak menjadi semakin baik tidak ini kerana menyebabkan banyak darah dialirkan kepada perut dan usus untk tujuan pencernaan,menyebabkan kekurangan darah yang sampai kepada otak.Ini mengakibatkan mengantuk,malas dan hilang daya fokus ia juga menabah berat badan . Ggula yang berlebihan dalam badan boleh mengganggu penyerapan protein dan nutrisi.ia juga boleh mengganggu perkembangan otak yang sihat.
TIDUR YANG BERLEBIHAN DAN TIDUR DENGAN MENUTUP MUKA
Tidur adalah baik untuk kesihatan otak dan badan.Namun tidur yang berlebihan menyebabkan otak kurang aktif dan melemahkan daya berfikir seseorang. Tidur sambil meniarap dan menekup muka ke bantal atau menutup dengan buku atau lengan dan sebagainya menyebabkan gas karbon dioksida terperangkap dan disedut semula semasa bernafas .Ini boleh menyebabkan otak kekurangan oksigen.
TIDAK MENGAMBIL SARAPAN PAGI
Tidak mengambil sarapan pagi menyebabkan paras gula dalam darah menjadi rendah dan mengurangkan bekalan nutrisi pada otak.Banyak sel-sel otak akan mati dan keseluruhan otak akan menjadi kurang aktif pada hari tersebut.
MEROKO DAN MENGHIDU UDARA YANG TERCEMAR
Asap rokok sangat merbahaya kerana mengandungi pelbagai racun dan boleh membunuh banyak sel-sel otak
Otak merupakam pengguna oksigen terbesar dalam badan manusia.Menghidu udara tercemar menyebabkan udara tercemar menyebabkan kerosakan sel-sel otak .Berkawan dan duduk dengan perokok juga mendedahkan kita kepada asap rook yang sangant merbahayakepada otak.

Tiada ulasan: